Hoe eet jij?

Onze voedingsrichtlijnen zijn heel duidelijk over wat gezonde voeding is en hoeveel jij er van nodig hebt. Maar ze zeggen weinig over hoe te eten.

Maar wist je dat dit ook belangrijk is? Het is leuk om te zien dat sommige landen dit onderwerp al in hun richtlijnen hebben verwerkt, zoals recent in Mexico en Brazilë waarin wordt geadviseerd om zoveel mogelijk met vrienden en familie samen te eten!

Samen eten? Wat is daar het voordeel van?

  • Samen eten, voornamelijk vanwege de sociale contacten, verbetert de lichamelijke,  sociale en mentale gezondheid
  • Door samen te eten worden mogelijke eetstoornissen van een gezinslid eerder onderkent
  • Goed voorbeeld doet volgen: de kans op ongezond(er) eetgedrag door een kind wordt kleiner
  • Door samen te eten heb je niet altijd voor het kiezen wat je eet; hierdoor is de kans op variatie groter
  • Er wordt vanwege de grotere hoeveelheden vaker gekookt (i.p.v. gemaksmaaltijden of kant-en-klaar) – hierdoor heb je meer controle over de ingrediënten en kan je gezonde(re) keuzes maken

 

Gezond aan tafelNog enkele andere nuttige tips:

  • Langzamer eten door goed te kauwen verminderd de (calorie) inname en voorkomt over-eten: dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat je lichaam tijd nodig heeft om het signaal van verzadiging aan je hersenen te geven dat je vol zit
  • Geen afleidingen, eet bewust. Dit voorkomt gedachteloos eten en voorkomt wederom dat je meer eet dan je nodig hebt

 

Toegegeven, zelf doe ik vaak ook wat extra moeite om wat lekkers en gezonds op tafel te zetten als we samen eten … en hoe zit dat bij jou?

Groetjes,

Annemarie Delnoij

 

 

 

 

 

BewarenBewaren

Deel dit bericht!