Vitamine D versus de SPF

Vitamine D – waarom ook alweer?

Vitamine D heeft iedereen nodig, het is namelijk een onmisbare hulpstof om calcium uit je voeding op te slaan in je botten en het zorgt voor een sterk gebit. Niet alleen voor kinderen in de groei maar ook voor het behoud van sterkte botten als je uitgegroeid en/of volwassen bent.  Je wilt botontkalking toch zeker tegengaan. Essentieel dus.

Waar zat het ook alweer in?

Vitamine D zit in voeding, met name in vette vis. Laten we dat nou gemiddeld genomen in Nederland niet al te vaak eten, of in ieder geval niet vaak genoeg. Ook vlees en eieren bevatten van nature wat vitamine D. Daarnaast is het toegevoegd aan bijvoorbeeld margarines en bak- en braadproducten. Dat is al gedaan om ervoor te zorgen dat er minder tekorten zijn onder de bevolking. Als je je best doet met deze producten, dan kom je toch nog maar op zo’n 1/3 deel van de vitamine D die je nodig hebt.

En de zon?

De zon is de voornaamste bron van vitamine D (nou ja, dat is niet echt zo simpel, want je lichaam zet UV-B door middel van een complex proces om in vitamine D, maar dat even terzijde). Door (naast je vitamine D uit voeding) ook nog eens elke dag 15 -30 minuten het zonlicht in te gaan (tussen 11 en 15u) met je gezicht en handen ontbloot, zorg je voor voldoende vitamine D aanmaak. Maar helaas lukt dat niet iedereen. Bij slecht(er) of koud weer gaan we vaak niet op deze momenten en voor zo lang naar buiten. Ik red dat zeker niet elke dag.

Vitamine D hamsteren?

Je kunt vitamine D helaas niet gemakkelijk of in grote hoeveelheden opslaan in je lichaam – zeker niet in ons klimaat, er is daarom niet altijd een grote voorraad in je lichaam aanwezig. Maak je meer aan dan je nodig hebt, dan wordt het weer afgebroken. Geen efficiënt systeem. Daarom moet je dus regelmatig zorgen dat je vitamine D aanmaakt door even naar buiten te gaan. Het is dus niet voldoende om een paar volle dagen per jaar aan het strand te gaan liggen. Heb je het geluk dat je een paar weken de zon kan opzoeken, dan heb je voor zo’n 2 maanden reserve.

Sun Protection Factor (SPF)

Ok tot dusver de basis, maar dan nu het probleem: je dagcrème bevat SPF en beschermt je juist tegen UV-B. Maak je nu nog voldoende vitamine D aan?

Allereerst een crème met SPF – dat is slim! Je wilt je huid immers beschermen. Je factor in je dagcrème of je zonnebrand laten nog voldoende UV-B door om vitamine D aan te maken. Omdat UV-B niet alleen verantwoordelijk is voor de vitamine D aanmaak maar ook schadelijk is voor je huid is het dus wel zinvol om elke dag een SPF te gebruiken (ja, ook na de zomer en ja ook de heren). Bij matige zonkracht kan je eventueel de eerste 15 minuten (*) zonder SPF de zon in om de aanmaak van vitamine D te bevorderen.

shutterstock_219800191-2

Suppletie?

Ja, dat is soms echt nodig. En het is helemaal niet ondenkbaar dat jij ook extra moet slikken. Nieuwsgierig of je vitamine D moet suppleren en hoeveel? Daar is natuurlijk een testje voor.

Wist je dat …

Vitamine D is niet bestendig tegen licht! Ironisch niet? Daarom zit margarine en halvarine in ondoorzichtige verpakking, omdat het vitamine D gehalte anders zou afnemen.

Voedingstip

Vitamine D werkt samen met calcium en vermoedelijk ook met vitamine K. Eet dus producten rijk aan deze voedingsstoffen. Vitamine K zit in granen, (groene blad)groenten, fruit, eieren, melk en vlees. Ook maken de bacteriën in je darmen K aan. Calcium zit in zuivelproducten, peulvruchten en noten.

Ik zou zeggen: geniet nog even van de nazomer en ga verantwoord – eventueel met suppletie – de herfst en de winter tegemoet!

 

 

(* e.e.a. afhankelijk van je huidtype en bijbehorend zonkrachtgetal in combinatie met de zonkrachtwaarde: zonkrachtgetal delen door de verwachte zonkrachtwaarde)

 

 

BewarenBewaren

Deel dit bericht!