Gezonde tanden

 

Een blog over suiker en je tanden

Ik had deze blog vóór Sint Maarten online kunnen zetten maar dan was het misschien té belerend geweest 🙂 Maar ik was gisteren bij de tandarts. Zelf heb ik daar nooit problemen mee, altijd gezellig! Maar dat geldt zéker niet voor iedereen. Ik besloot ter plekke om deze blog te schrijven. Vooropgesteld, ik ben natuurlijk geen expert en er is ongetwijfeld meer over te vertellen, maar als je het volgende weet dan hoef je misschien niet meer met zoveel tegenzin naar de tandarts!

dentist-797305_1280

 

Suiker

We weten allemaal dat suiker niet goed is voor je tanden. Maar dan hebben we het echt niet alleen over snoep, koek, sappen of frisdrank. Suikers en zetmeel zit namelijk in heel veel producten, zoals; brood, crackers, pasta, fruit, aardappelen, peulvruchten en ga zo maar door. Aanwezige bacteriën in je mond zetten deze suikers en zetmelen om in zuren in je mond. En dat zuur tast je glazuur aan en kan leiden tot gaatjes. Dus ook gezonde producten kunnen dit effect hebben! Sad but true …

health-1569320_1280

Tanderosie

In dranken zoals wijn, frisdrank en sappen zitten al zuren. Vanwege de vaak zoete smaak wordt dit zuur echter nauwelijks opgemerkt. Maar ze tasten het tandglazuur wel aan. Als gevolg slijt het gebit en dat noemen we tanderosie. Dat proces gaat langzaam en is niet gemakkelijk te herstellen. Er wordt wel eens gezegd, om sap met een rietje te drinken. Wel eens gehoord? Daar zit wel een kern van waarheid in, want tanderosie krijgt meer kans als het zuur langer in de mond is.

Tips

Maar het rietje, dat is niet de oplossing voor alles, want wijn drink je niet met een rietje en een appel is ook zuur en daar moet je toch echt op kauwen. Maar je kunt wel letten op hoe lang het zure product in je mond zit, en niet verspreid over de hele dag door al die zo handig voorgesneden appelpartjes opeten, maar gewoon het liefst in één keer.

Eetmomenten

Ook de frequentie is heel belangrijk. Continue de aanslag van zuren op het gebit, dat is echt niet goed. Daarom is het advies om niet vaker dan 7x per dag iets te eten of te drinken. Het gebit is namelijk in staat om met het speeksel de zuren te neutraliseren. Daardoor herstelt het gebit en het glazuur zichzelf. Maar daar moet het dan wel de kans en de tijd voor krijgen! 7x per dag eten dat zijn 3 hoofdmaaltijden en 4x iets tussendoor (liefst ook 3). Dat is meer dan genoeg en past heel goed bij een gezonde verdeling van de voeding over de dag! Dus heeft je kind heel veel lekkers buitgemaakt met Sint Maarten of is er veel lekkers in huis vanwege Sinterklaas – let er dan ook op (ook vanwege de calorieën) dat er niet de hele dag gesnoept wordt!

Producten waarvan je misschien niet direct door had dat ze zuur waren: wist je bijvoorbeeld dat ijsthee heel zuur is? En ook een vitamine C tablet? Maar ook mayonaise of producten gemaakt van citrusvruchten zoals appelstroop.

Je kunt wel onbezorgd eindeloos veel (gewone) thee, koffie, water en melk drinken! 🙂

En als laatste een tip: Na het eten of drinken van iets zuurs even naspoelen met water en wacht altijd ongeveer een uurtje met het poetsen van je tanden na het eten/drinken van een zuur product. Zo voorkom je dat je het zacht geworden glazuur wegpoetst.

Groetjes!

Annemarie Delnoij

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel dit bericht!