Afvallen – tips voor als het niet meer lukt

Afvallen

Stel je bent heel goed begonnen met afvallen en al een aantal kilo’s kwijt maar dan; ineens lukt het niet meer. Wat kan er aan de hand zijn en wat moet je doen? Het is niet nodig om in paniek te raken omdat je (tijdelijk) niet meer afvalt. De reden dat je even een stilstaat is juist omdat het zo goed ging, de balans moeten hervinden is heel normaal. Je lichaam moet ook wennen aan de nieuwe situatie. Vaak hoor ik cliënten zeggen dat ze iets ‘niet goed’ doen of dat het ontbreken van resultaat iets verwijtbaars is. Hieronder enkele tips voor het afvallen!

Metingen

Schrijf eens voor jezelf op wat je allemaal al hebt behaald. Hoeveel kilo is eraf? Zit je kleding losser? Voel je je fitter? Is je conditie verbeterd en kan je nu langer en zwaarder trainen? Slaap je beter? Zijn je bloedwaardes verbeterd? Krijg je complimenten? Zoals je ziet, je voortgang is niet alleen op de weegschaal te merken. Weest trots op wat je behaald hebt en focus niet alleen maar op het nummertje op de weegschaal. Focus op het positieve.

 

Het is de hele maand STARTober bij De Dieetpraktijk. Volg ons op Facebook en Instagram voor tips en recepten voor een gezonde(re) leefstijl

Routine

Na een tijdje wordt het nieuwe eetpatroon en je beweegpatroon een routine. Dat is precies wat we willen bereiken, want dat geeft aan dat het je moeiteloos afgaat. Een nieuw eetpatroon is niet iets wat je heel veel moeite zou moeten kosten. Een goed advies past bij jou persoonlijk en is dus goed vol te houden. De keerzijde is dat als iets routine wordt, je het vaak wat minder aandacht geeft en wat minder strikt volgt. Kijk dus eens of er hier en daar nog wat ruimte is voor verbetering of aanscherping. Ga je nog steeds met dezelfde regelmaat bewegen? En let je nog steeds goed op de hoeveelheden op je bord en eet je met voldoende aandacht? Stel scherp waar het kan! Een handige manier is om weer een eetdagboekje bij te houden.

Afwisseling

Mocht je geen verbeteringen meer kunnen aanbrengen in je dieet en je doet alles volgens het advies dan is het tijd voor the next level. Je kunt je workouts intensiveren, of als je niet kunt sporten, probeer wat meer te bewegen in je dagelijkse leven. Je lichaam went ook aan een nieuw beweegpatroon dus het is tijd om uit die comfort zone te stappen! Mix it up met je voeding, vervang je broodontbijt eens door yoghurt of je boterham bij de lunch door salade. Poets na het eten je tanden en eet na 8 uur niet meer. Je kunt zelf vast nog wel het een en ander bedenken.

Samen 

Probeer, naast het aantal kilo’s dat je wilt afvallen, nog andere doelen te stellen. Door dat te doen verleg je de focus. Wat dacht je van het halen van minimaal 6000 stappen per dag deze maand en 7000 stappen per dag de volgende maand? Daag jezelf echt uit! Leuk is om dit samen te doen en er een wedstrijd element van te maken. Leer ook van elkaar, waarom lukt het een ander wel om de stappen te halen bijvoorbeeld. Wie weet is het wel de gouden tip! Elke telefoon tegenwoordig kan de stappen tellen, maar een stappenteller los kopen is niet duur.

Rust

Stresshormonen spelen een zeer belangrijke rol bij het aankomen en afvallen. Ze ontregelen in bepaalde mate je honger- en verzadigingsgevoel. Zorg voor voldoende rust! Slaap voldoende en op gezette tijden. Vermijd stress en als je het wel ervaart, zoek iets dat je ontspant. Doe ademhalingsoefeningen of ga een stukje wandelen. Mocht je je in een hele drukke fase bevinden en krijg je alleen maar meer stress van het niet kunnen afvallen, laat het dan even voor wat het is.

Vertrouwen

Hou het vertrouwen dat als je zo doorgaat het afvallen wel weer zal lukken. Misschien niet zo hard als in het begin, maar hou vol. Je nieuwe eetpatroon en beweegpatroon zijn niet als tijdelijk bedoelt en zullen je zoveel goeds brengen. Je voed jezelf beter wat in alle opzichten gezond voor je is. De grootste succesverhalen zijn van diegene die discipline en doorzettingsvermogen hebben getoond en daar op een ontspannen manier mee zijn om gegaan.

Wil je begeleiding van een diëtist? Bel 020-7762350 en we kijken samen naar de mogelijkheden! Kijk ook eens op deze pagina

 

 

Deel dit bericht!