Algemene en betalingsvoorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN 2023

Wat is dieetadvisering

Dieetadvisering is voorlichting over voeding en eetgewoonten met een medisch doel. De diëtist kan door middel van het adviseren van een bepaald eetpatroon (dieet) jouw lichamelijke gezondheid bevorderen. De Dieetpraktijk is een praktijk voor dieetadvisering en voedingsvoorlichting en biedt begeleiding bij het veranderen van uw eetpatroon en jouw leefstijl. De praktijk is gevestigd in Amsterdam en Badhoedorp op diverse locaties. De adressen van de locaties vindt je op onze website https://www.dedieetpraktijk.nl/locatie-en-openingstijden/

Kosten dieetadvisering

Dieetadvisering en voedingsvoorlichting door een diëtist worden tot 3 uur per kalenderjaar vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt de kosten van jouw eigen risico. In 2023 bedraagt het eigen risico € 385,-. Heb je jouw eigen risico al betaald dan zijn er geen aanvullende kosten. Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt geen eigen risico. Na deze 3 uur betaal je het particuliere tarief indien je niet aanvullend verzekerd bent. Kijk in jouw polis of je hiervoor verzekerd bent en tot welk maximum bedrag je een vergoeding voor ons advies kunt ontvangen. Op de website https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/dieetadvisering.aspx  vind je een overzicht van alle vergoedingen. De Dieetpraktijk heeft met alle zorgverzekeraars een contract. Val je onder de zorg van een praktijkondersteuner somatiek dan wordt de dieetadvisering vergoed vanuit de ketenzorg, hiervoor geldt geen eigen risico. Dat geldt voor dieetadvies bij Diabetes Mellitus (suikerziekte), COPD of CVRM (hart- en vaatziekten).  Bekijk ook onze website www.dedieetpraktijk.nl/tarieven 

Verwijsbrief

De diëtist werkt bij voorkeur op verwijzing. Deze kan afkomstig zijn van jouw huisarts, medisch specialist, jeugdarts, arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts, verpleegkundig specialist of physician assistant. De verwijsbrief mag niet ouder zijn dan 2 maanden (is afhankelijk van de zorgverzekeringsmaatschappij – lees jouw polis hierop na). De diëtist is ook direct toegankelijk, dat wil zeggen dat je niet altijd een verwijsbrief nodig hebt om door ons begeleid te worden. Het is dus mogelijk om bijvoorbeeld via de fysiotherapeut of de verloskundige geadviseerd te worden naar de diëtist te gaan. De diëtist besluit na het stellen van enkele vragen of een verwijsbrief alsnog nodig is.  Bij een aantal zorgverzekeraars heb je altijd een verwijsbrief nodig. Kom je zonder verwijsbrief dan zijn wij verplicht een screening uit te voeren. Voor deze screening brengen wij kosten in rekening bij de zorgverzekeraar. 

Identiteitsbewijs

Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee naar de eerste afspraak bij de diëtist. Let op, dit geldt óók voor kinderen. Waarom dit is lees je hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg 

Behandeltijd

Dieetbehandeling bestaat uit: een individueel consult op het spreekuur op één van onze locaties, online of bij jou thuis. Tijdens of na dit individuele consult kan de diëtist, (meeste in overleg), een rapportage aan de verwijzer opstellen, medische bijvoeding bestellen en andere noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren in het kader van de behandeling. Een individueel dieetvoorschrift omvat werkzaamheden die de diëtist, in overleg, uitvoert zonder jouw aanwezigheid. Deze werkzaamheden houden in: het opstellen van een persoonlijk dieetadvies en het analyseren van voedingskundige, diëtetische, medische en verpleegkundige gegevens. Een telefonisch consult, consult via beeldbellen of via e-mail vervangt een individueel consult. Voor de behandeling aan huis brengen wij een toeslag in rekening. Al deze kosten worden door de zorgverzekeraar vergoed tot een maximum van 3 uren op jaarbasis. Je betaalt deze kosten uit uw eigen risico.  Kosten voor medische drinkvoeding vallen in de meeste gevallen ook onder het eigen risico. Indien er een variant nodig is die jouw verzekering niet vergoed zullen wij dit in overleg doen.

Kosten voor eigen rekening

Dieetadvisering wordt vergoed vanuit de verzekering, hierop gelden de volgende uitzonderingen:

  • Consulten buiten de basisverzekering en aanvullende verzekering om; € 20 per 15 minuten.
  • Toeslag huisbezoek op eigen verzoek; € 30,00 per consult
  • Opstellen dieetverklaring voor belastingdienst; € 20 per verklaring 

Afspraken kunnen gemaakt worden via telefoon, mail of de webagenda. 

Het is jammer als je niet op de gemaakte afspraak kunt komen. Zeg de afspraak 24 uur van te voren telefonisch af. Alleen dan worden geen kosten in rekening gebracht. Dit geldt óók voor corona afmeldingen (je bent verkouden of wacht op een uitslag). Kan je om deze reden niet komen dan wordt het consult namelijk automatisch omgezet in een videoconsult of een telefonisch consult en kan dus gewoon doorgaan. Waarom een rekening? Wij kunnen als je tijdig afzegt nog iemand op de wachtlijst bellen om jouw plekje in te vullen. Dat kan natuurlijk niet als het té kort van te voren is. Jouw plekje blijft dan leeg. Deze verloren tijd gaat ten koste van onze inkomsten.  In alle andere gevallen worden kosten in rekening gebracht. We gaan er vanuit dat er altijd een goede reden is om niet te komen – maar wij kunnen hier helaas geen rekening mee houden. Wij gaan hierover niet in discussie. Dit kost ons nóg meer tijd die wij niet aan andere patiënten kunnen besteden. Om je toch tegemoet te komen rekenen wij hier een no-show tarief. Dat is 50% van de kosten. De andere 50% nemen wij voor onze rekening. Een flinke korting dus. Hou er rekening mee dat de verzekering dit bedrag niet vergoed.

Het advies van de diëtist heeft als doel jouw gezondheid te verbeteren. Het advies is resultaatgericht maar garandeert niet dat de gezondheid verbetert. Hiervoor zijn vaak meerdere leefstijlaanpassingen nodig. Schade of letsel die in verband worden gebracht met de adviezen die de diëtist heeft verstrekt, vallen onder jouw eigen verantwoordelijkheid, tenzij er sprake is van opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid van de diëtist. 

Mocht er een klacht zijn, en komt je er met de diëtist niet uit, dan kan je je wenden tot de klachten- en geschillenregeling Paramedici. Deze wordt uitgevoerd door het Klachtenloket Paramedici (KLP). Hiervoor is er een website https://www.kwaliteitsregisterparamedici.nl/klp/default.aspx. 

De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en vanaf 25 mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft regels voor een zorgvuldig gebruik van uw persoonsgegevens. Wij handelen conform deze wet en verordening. In de Privacy Verklaring, die je kunt vinden via https://www.dedieetpraktijk.nl/privacyverklaring-van-de-dieetpraktijk/ leggen wij uit waarom en op welke manier wij persoonsgegevens verwerken. Je kunt ook altijd een geprint exemplaar van het Privacy Statement bij ons aanvragen. 

De Dieetpraktijk Algemene voorwaarden;

  1. In deze Algemene voorwaarden wordt verstaan onder: Diëtist: professional, die voedingsvoorlichting en dieetadvisering levert en die volgens de wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg bevoegd is de titel Diëtist te voeren. Cliënt: natuurlijk persoon die voor voedingsvoorlichting of dieetadvisering de Diëtist consulteert. Dit kan ook een instelling of bedrijf zijn. Dieet: voeding op medische indicatie. Dieetadvisering: advisering omtrent en dieet. Voedingsadvies: advies omtrent gezonde voeding zonder dat sprake is van een medische indicatie
  2. De Diëtist geeft voedings- en dieetadvies aan de Cliënt op het als zodanig opgegeven praktijkadres. Van elke wijziging van het Praktijkadres wordt de Cliënt terstond op de hoogte gesteld. Tijdens de intake wordt bepaald of er sprake is van voedings- of dieetadvies en wordt het vervolgtraject in overleg met de Cliënt vastgelegd.
  3. Indien er sprake is van dieetadvisering kan de begeleiding van de Cliënt starten nadat de Cliënt een verwijzing van een (huis)arts kan overleggen. Ook kan de Cliënt zonder verwijzing naar de Diëtist. Helaas vergoeden niet alle zorgverzekeraars in geval van directe toegang. Raadpleeg uw eigen verzekering of een verwijzing nodig is.
  4. De Diëtist informeert de Cliënt schriftelijk via de website over de kosten van het advies. De Diëtist declareert de werkelijk bestede tijd in eenheden van 15 minuten tegen een door de NZa bepaald maximum uurtarief dieetadvisering.
  5. Deze tijd bestaat uit de tijd die de patiënt in de spreekkamer bij de Diëtist heeft doorgebracht (directe Cliëntgebonden tijd) én de tijd die de Diëtist heeft besteed aan patiëntgebonden werkzaamheden waarbij de Cliënt niet aanwezig is (indirect Cliëntgebonden tijd). De Diëtist informeert de Cliënt over de tijd en verbonden kosten schriftelijk via de website.
  6. De Cliënt verplicht zich tot het vergoeden van honoraria vanaf het eerste consult.
  7. Declaraties voor dieetadvisering worden via VECOZO rechtstreeks ingediend bij zorgverzekeraars waar de diëtist een contract mee heeft, tot een maximum van 3 behandeluren per jaar. Bij het ontbreken van een contract, dan wel bij overschrijding van de 3 behandeluren, ontvangt de Cliënt een factuur die de Cliënt direct dient te voldoen aan de Diëtist. In dit geval of indien de Cliënt aanvullend verzekerd is voor dieetadvisering kan hij deze rekening zelf indienen bij de zorgverzekeraar, waarna de zorgverzekeraar aan de Cliënt een deel of de gehele rekening vergoedt.
  8. Het niet of gedeeltelijk vergoeden van kosten van dieetadvisering door de zorgverzekeraar, waarbij de Cliënt verzekerd is, schort de betalingsverplichting aan de Diëtist niet op. De Cliënt is verantwoordelijk om de vergoedingen van zijn zorgverzekeraar zelf te raadplegen en kennis van te nemen.
  9. Indien de Cliënt een gemaakte afspraak met Diëtist niet eerder dan 24 uur voor die afspraak annuleert, kan de Diëtist het voorgenomen consult bij die Cliënt in rekening brengen.
  10. De Cliënt kan te allen tijde de overeenkomst van het behandeltraject beëindigen, mits de Diëtist 48 uur voor de eerstvolgende gemaakte afspraak hiervan schriftelijk of telefonisch op de hoogte is gesteld.
  11. De Diëtist kan de overeenkomst beëindigen indien de advisering naar verwachting van Diëtist niet tot de gewenste resultaten leidt. De Diëtist stelt de Cliënt tijdig op de hoogte wanneer de Diëtist een dergelijke situatie ziet aankomen. 12. De artikelen 4 tot en met 10 van de Algemene voorwaarden gelden eveneens voor voedingsadvisering.
  12. Het advies van de Diëtist is naar zijn aard resultaat gericht zonder dat resultaat te garanderen. De Diëtist sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de Cliënt van door de Diëtist verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de kant van deDiëtist.

Betalingsvoorwaarden Diëtist

  1. De door de Diëtist aan een Cliënt of diens wettelijke vertegenwoordiger gedeclareerde bedragen voor honoraria, kosten en andere vergoedingen voortvloeiend uit de consultatie dienen binnen 14 dagen na de datum vermeld op de factuur te worden voldaan.
  2. Indien de Cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na de datum vermeld op de declaratie heeft voldaan, is de Cliënt in verzuim, zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling is vereist. De Cliënt is met ingang van de dag waarop hij / zij in verzuim is over het verschuldigde bedrag aan Diëtist de wettelijke rente verschuldigd, zolang als de Cliënt in gebreke blijft aan zijn / haar verplichtingen te voldoen. De Diëtist zal op die rente aanspraak maken, indien de Cliënt ook nog na de in artikel 3 bedoelde termijn niet aan zijn / haar verplichtingen heeft voldaan.
  3. Indien de Cliënt in het in artikel 2 genoemde geval na een betalingsherinnering niet binnen de daarin vermelde redelijke termijn alsnog aan zijn / haar verplichtingen heeft voldaan, is de Diëtist gerechtigd onverwijld tot incasso van de vordering over te gaan, dan wel derden daarmee te belasten.
  4. Alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten (met inbegrip van de buitengerechtelijke incassokosten) komen ten laste van de Cliënt. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15 van het te vorderen bedrag met een minimum van€ 27,00 (alles exclusief omzetbelasting).
  5. Tenzij uitdrukkelijk het tegendeel wordt bewezen, zijn terzake van de juistheid van hetgeen Cliënt verschuldigd is, de administratieve gegevens van de Diëtist bindend
  6. Klachten die onderling niet kunnen worden opgelost , kunnen worden ingediend bij de Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn, Postbus 1161 3800 BD Amersfoort.