FAQs

Meer weten? Lees per onderwerp alles nog eens rustig door

Een traject begint altijd eerst met een intake gesprek van 1 uur. Dan bespreken we wat jouw doelen zijn en hoe je huidige leef- en eetpatroon eruit ziet. Je ontvangt binnen 5 werkdagen een persoonlijk advies via de mail.

Daarna worden vervolgconsulten ingepland van 30 minuten om te evalueren. Hoe vaak dat bepaal jij zelf. Je kunt ook af en toe een korte afspraak maken van 15 minuten (alleen wegen).

Een verwijsbrief is niet verplicht. Kom je zonder een verwijsbrief van je huisarts – en dus via de zogenoemde directe toegankelijkheid – dan moeten  wij een screening te uitvoeren. Dit houdt in dat  wordt bepaald of je bij een diëtist aan het juiste adres bent of dat er moet worden doorverwezen naar een andere specialist. Dit doen we aan de hand van een aantal verplichte vragen die we registreren. De kosten hiervoor bedragen 15 euro.  

Het beste is om wel met verwijsbrief te komen. Zo hoeft de screening niet plaats te vinden wat scheelt in tijd en kosten. Ook worden alle nodige medische gegevens meegestuurd door jouw huisarts, zodat jij zelf deze later niet nog hoeft te gaan opvragen bij je huisarts. Zonder verwijsbrief hebben wij geen toestemming deze namens jou op te vragen.

We moeten dieetadviezen en andere persoonlijke communicatie via beveiligde email versturen. Je ontvangt een e-mail met de header “ZorgMail Secure e-mail – Nieuw bericht van De Dieetpraktijk”. Je kan het bericht openen door op de button “bericht lezen” te klikken. Je ontvangt dan een code via je 06 nummer. 

Je mag er ook voor kiezen om het advies via de gewone email te ontvangen, dit kan je aangeven op de intake vragenlijst of tijdens het gesprek.

Je ontvangt je advies binnen 5 werkdagen na je intake gesprek. In veel gevallen ontvang je deze eerder.

Soms kan het zijn dat middenin het traject een voedingsdagboek moet worden nagerekend en/of geanalyseerd. Dit kost ons veel tijd. Daarom rekenen wij een schappelijke 15 minuten “indirecte” tijd hiervoor. Deze tijd wordt ingeboekt op de datum dat de activiteit is uitgevoerd.

Soms kan het zijn dat je veel vragen hebt. Dan is het gemakkelijk om even een mail te sturen. Het beantwoorden van emails kost ons veel tijd. Daarom rekenen wij een schappelijke 15 minuten “indirecte” tijd hiervoor. Deze tijd wordt ingeboekt op de datum dat de activiteit is uitgevoerd. Je kunt er ook voor kiezen om een kort telefonisch consult in te plannen van 15 minuten om je vragen te stellen óf te wachten tot je volgende afspraak.

Kan je niet komen? Zeg je afspraak dan 24 uur van te voren telefonisch af. Alleen dan worden ze niet in rekening gebracht. Dit geldt óók voor corona afmeldingen (je bent verkouden of wacht op een uitslag). Kan je om deze reden niet komen dan wordt het consult automatisch omgezet in een videoconsult en kan dus gewoon doorgaan.

Wij kunnen als je tijdig afzegt nog iemand op de wachtlijst bellen om jouw plekje in te vullen. Dat kan natuurlijk niet als het té kort van te voren is. Jouw plekje blijft dan leeg.

In alle andere gevallen worden kosten in rekening gebracht. We gaan er vanuit dat er altijd een goede reden is om niet te komen – maar wij kunnen hier helaas geen rekening mee houden.

Om je toch tegemoet te komen rekenen wij hier een no-show tarief. Dat is 50% van het verzekeringstarief + 2,50€ euro per kwartier. Een flinke korting dus. Hou er rekening mee dat de verzekering dit bedrag niet vergoed.

Om spreekuur te kunnen houden moeten wij een ruimte huren. Wij krijgen alleen betaald door de verzekeraar als een cliënt daadwerkelijk op consult komt en wij een declaratie kunnen indienen.  Wij verdienen onze boterham omdat jij onze tijd inhuurt.

Als klanten niet komen dan moeten wij wel huur betalen maar hebben wij geen inkomsten.

Helaas gebeurt het best vaak dat iemand de afspraak vergeet of op het laatste moment toch niet kan. Die kosten kunnen wij niet dragen. We maken de afspraak samen met jou, we  sturen áltijd een bevestiging én een herinnering. Bovendien mogen afspraken tijdig worden verzet zonder kosten. Wij vragen van jou dat je hier rekening mee houdt en ons op tijd informeert. Ben je ziek dan kunnen we videobellen. Zie je hier zelf vanaf dan geldt dat als een niet tijdige afmelding.

Dit is alle zorg die wij kunnen indienen bij jouw zorgverzekering. Wij hebben contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars*. De kosten van dieetadvies uit de basisverzekering (3 uur) worden altijd eerst met je eigen risico verrekend. Ben je daar doorheen, dan is de diëtist dus feitelijk ‘gratis’. Ben je aanvullend verzekerd, dan dien je toch eerst de 3 uur uit de basisverzekering op te maken.

Ben je aangesloten bij een zorgverzekeraar waar wij geen contract mee hebben of ben je door je vergoeding heen dan gelden de tarieven voor de niet gecontracteerde zorg. Deze tarieven zijn per kwartier 2,50 euro  hoger. Deze kosten liggen hoger vanwege het administratieve proces en de facturatie welke uitgevoerd moet worden.

Je kunt aanvullend verzekerd zijn voor dieetadvies. Vaak gaat het dan om 120 euro per jaar extra, wat neerkomt op zo’n 1,5 uur. Je moet wel altijd eerst de 3 uur in de basisverzekering benutten voordat je hier aanspraak op kunt maken.

Dieetadvies wordt voor 3 uur vergoed vanuit de basisverzekering, dat is zo bij álle verzekeraars. Let op: zoals alle medische kosten in de basisverzekering wordt dit eerst met het eigen risico verrekend. Daarnaast kan je je uiteraard aanvullend verzekeren voor dieetadvies. Dit is niet hetzelfde als een verzekering voor een gewichtsconsulent.

 Een voedingsadvies is anders dan dieetadvies en wordt vaak niet vergoed door de verzekeraar. Er is in deze gevallen namelijk geen sprake van een medische reden om naar de voeding te kijken. Het kan hier gaan om vragen over voeding in het algemeen, een analyse op huidige eetpatroon zonder medische reden, vragen over het volgen van een specifiek eetpatroon zoals veganisme maar ook sportvoeding et cetera. Hou er rekening mee dat je deze nota zelf moet betalen. Zilveren Kruis vergoed wel het voedingsadvies vanuit een aanvullend pakket (120 euro en  geen eigen risico).

Algemene en betalingsvoorwaarden

Meer informatie over vergoedingen lees je op de website van Zorgwijzer

Vergoedingen