FAQs

Meer weten? Lees per onderwerp alles nog eens rustig door

Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons een mail en wij zullen je z.s.m. beantwoorden!

Wil je een afspraak maken en ben je nog geen cliënt van ons? Of ben je al wel cliënt maar wil je een afspraak maken of verzetten? Gebruik in beide gevallen onze webagenda.

Heb je een andere vraag of wil je teruggebeld worden dan kan je gebruik maken van het bel me terug formulier.

Voor het afzeggen/verzetten van afspraken die vandaag plaatsvinden vragen we je te bellen met 020-7762350

Let op: Tijdens spreekuren kunnen wij zelf de telefoon niet aannemen en wordt je doorverbonden met onze telefoonservice oif voicemail.

Wij gebruiken geen whatsapp!

Hoe zit een traject eruit en welke tijd wordt in rekening gebracht?

Afspraken samen met jou (face to face tijd):

  • Een traject begint altijd eerst met een intake gesprek van 1 uur. Dan bespreken we wat jouw hulpvraag en doelen zijn en hoe je huidige leef- en eetpatroon eruit ziet. 
  • Daarna worden vervolgconsulten ingepland van 30 minuten om te evalueren. Hoe vaak dat bepaal jij zelf. Je kunt ook een korte afspraak maken van 15 minuten (bv. alleen wegen).
  • Het kan zijn dat je ons tussentijds mailt met een aantal vragen. Dit wordt ingeboekt als een consult, doorgaans van 15-30 minuten, afhankelijk van je vragen.

Achter de schermen wordt er ook hard gewerkt:

  • Je ontvangt in de meeste gevallen binnen 5 werkdagen een persoonlijk advies via de mail. Hieraan besteden wij, afhankelijk van de hulpvraag, 30 minuten tijd. In een enkel geval als het complex is wordt er 45 minuten gerekend.
  • Soms spreken we tussentijds af dat wij nog een een eetdagboekje doorrekenen voor jou en daar advies over uitbrengen, hiervoor wordt ook tijd in rekening gebracht, doorgaans 15-30 minuten.
  • Kom je zonder verwijsbrief dan moeten wij een Directe Toegangscheck uitvoeren, hiervoor wordt 15 minuten in rekening gebracht.
  • Na het consult kan het nodig zijn dat wij een rapportage aan jouw verwijzer opstellen, medische bijvoeding bestellen en andere noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren in het kader van jouw behandeling, te denken valt aan overleg met de huisarts of specialist. Ook hiervoor wordt tijd in rekening gebracht, we noemen dat de indirecte tijd. 

Voorbeeld: Intake zonder verwijzing, uitvoeren DTD check en  opstellen van een advies komt op 1 uur en 45 minuten tijd die gedeclareerd wordt.

Voorbeeld: Intake met verwijzing, opstellen rapportage en opstellen van een advies komt op 1 uur en 45 minuten tijd die gedeclareerd wordt. Let op: Indien er overleg met de huisarts of specialist moet plaatsvinden, kan dit hoger zijn.

Voorbeeld: Vervolg consult + analyseren en narekenen eetdagboek komt op 45-60 minuten tijd die gedeclareerd wordt.

Voorbeeld: Tussentijdse e-mail met vragen, komt op 15-30 minuten tijd die gedeclareerd wordt.

Voorbeeld: Het verzorgen van Sorgente bestellingen namens jou, komt op 15 minuten tijd die gedeclareerd wordt.

 

Dieetadvies wordt voor 3 uur per kalenderjaar vergoed vanuit de basisverzekering, dat is zo bij álle verzekeraars. Hier valt alle tijd onder zowel direct (face to face) als indirecte tijd (achter de schermen).

Let op: zoals alle medische kosten in de basisverzekering wordt dit eerst met het eigen risico verrekend. Daarnaast kan je je uiteraard aanvullend verzekeren voor dieetadvies. Dit is niet hetzelfde als een verzekering voor een gewichtsconsulent.

Meer informatie over vergoedingen lees je op de website van Zorgwijze Vergoedingen

Lees hier al onze praktijkvoorwaarden

Algemene en betalingsvoorwaarden

In deze privacyverklaring leggen we uit welke gegevens verzameld en geregistreerd worden, met welke doeleinden en in welke systemen.

Privacyverklaring van De Dieetpraktijk

Kan je niet komen? Zeg je afspraak dan 24 uur van te voren af. Is je afspraak op maandag, dan moet je uiterlijk op vrijdag je afspraak hebben afgezegd (voor 17u!).  Alleen dan worden ze niet in rekening gebracht.

Kan je niet komen (covid bv) maar wil je wel een consult dan wordt het consult omgezet in een videoconsult of een telefonisch consult.

Waarom een rekening? Wij kunnen als je tijdig afzegt nog iemand op de wachtlijst bellen om jouw plekje in te vullen. Dat kan natuurlijk niet als het té kort van te voren is. Jouw plekje blijft dan leeg. Deze verloren tijd gaat ten koste van onze inkomsten en van andere patiënten die soms heel lang moeten wachten op een plekje in onze agenda.

Zeg je niet op tijd af of kom je zonder afmelding niet op de afspraak? Dan worden kosten in rekening gebracht. We gaan er vanuit dat er altijd een goede reden is om niet te komen – maar wij kunnen hier helaas geen rekening mee houden.

Om je toch tegemoet te komen rekenen wij hier een no-show tarief. Dat is 50% van de kosten. De andere 50% nemen wij voor onze rekening. Een flinke korting dus. Hou er rekening mee dat de verzekering dit bedrag niet vergoed. Je ontvangt de nota van Infomedics.

Let op: wij gaan hierover niet in discussie. 

Om spreekuur te kunnen houden huren wij een ruimte om jou te kunnen ontvangen en moeten wij personeel inhuren. Wij ontvangen onze inkomsten van de verzekering, maar alleen als een cliënt daadwerkelijk op consult is geweest. 

Helaas gebeurt het best vaak dat iemand de afspraak vergeet of op het laatste moment toch niet kan. Wij hebben dan wel kosten maar dus geen inkomsten. Bovendien kan iemand anders die lang moet wachten hier geen gebruik meer van maken waardoor wachtlijsten oplopen.

We maken de afspraak samen met jou, we  sturen áltijd een bevestiging én een herinnering. Bovendien mag je de afspraak 24 uur van te voren kosteloos annuleren en is je afspraak op maandag dan moet je afmelding dus voor 17u op vrijdag binnen zijn.

Wij vragen van jou dat je hier rekening mee houdt en ons op tijd informeert. Ben je ziek dan kunnen we eventueel (video)bellen. Zie je hier zelf vanaf dan geldt dat als een niet tijdige afmelding.

Voor alle rekeningen die niet via de verzekering lopen maken wij gebruik van Infomedics. Je zult van hun een e-mail of schriftelijke brief ontvangen met betaal instructies.

Het gaat dan om consulten die niet meer binnen je verzekeringstegoed vallen óf niet nagekomen afspraken.

Een verwijsbrief is niet verplicht.

Kom je zonder een verwijsbrief van je huisarts – en dus via de zogenoemde directe toegankelijkheid – dan moeten  wij een screening te uitvoeren. Dit houdt in dat  wordt bepaald of je bij een diëtist aan het juiste adres bent of dat er moet worden doorverwezen naar een andere specialist. Dit doen we aan de hand van een aantal verplichte vragen die we registreren. Hiervoor wordt 15 minuten aan zorgtijd gedeclareerd.

Kom je wel met verwijsbrief.  Dan hoeven wij de screening niet uit te voeren, wel hebben we een rapportage verplichting. Hiervoor wordt 15 minuten aan zorgtijd gedeclareerd. Bij een verwijsbrief worden alle nodige medische gegevens meegestuurd door jouw huisarts, dat kan heel nuttig zijn. Zonder verwijsbrief hebben wij geen toestemming deze namens jou op te vragen.

 

 

Je ontvangt je advies uiterlijk binnen 5 werkdagen na je intake gesprek. In veel gevallen ontvang je het advies al eerder.

Alle zorg uit de basisverzekering wordt ALTIJD eerst met je eigen risico verrekend (vanaf 18jr). Dus ja, er zijn kosten aan verbonden.

Er is één uitzondering, als je via een zorgketen wordt verwezen. In dat geval ben je onder behandeling bij een praktijkondersteuner voor diabetes, COPD of CVRM .

Een rekenvoorbeeld:  Je bent op intake geweest en hebt een advies ontvangen? Dan zijn er 60 min (intake) +30 min (uitwerken advies) + (DTD screening of rapportage a 15 minuten)  in rekening gebracht bij je verzekeraar.

Afhankelijk van het tarief van je zorgverzekeraar hoort hier een bedrag bij. Gemiddeld kost een uur zo’n 75 euro. 

Soms kan het zijn dat middenin het traject een voedingsdagboek moet worden nagerekend en/of geanalyseerd. Dit kost ons veel tijd. Daarom rekenen wij  15-30 minuten “indirecte” tijd hiervoor. Deze tijd wordt ingeboekt op de datum dat de activiteit is uitgevoerd.

Soms kan het zijn dat je veel vragen hebt. Dan is het gemakkelijk om even een mail te sturen. Het beantwoorden van emails kost ons uiteraard ook tijd. Daarom rekenen wij  15-30 minuten “indirecte” tijd hiervoor afhankelijk van het aantal vragen. Deze tijd wordt ingeboekt op de datum dat de activiteit is uitgevoerd. Je kunt er ook voor kiezen om een telefonisch consult in te plannen via onze webagenda om je vragen te stellen óf te wachten tot je volgende afspraak.

Soms wil je ons bellen om snel een antwoord te krijgen en zit je met veel vragen.  Als wij de tijd hebben je te woord te staan en om je vragen te beantwoorden dan wordt dit ook als telefonisch consult in onze agenda geboekt.

Je kunt aanvullend verzekerd zijn voor dieetadvies. Je moet wel altijd eerst de 3 uur in de basisverzekering benutten voordat je hier aanspraak op kunt maken. Jij weet zelf het beste of je aanvullend verzekerd zijn, voor ons is dat niet altijd te achterhalen.

Dit is alle zorg die wij kunnen indienen bij jouw zorgverzekering. Wij hebben contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars*. De kosten van dieetadvies uit de basisverzekering (3 uur) worden altijd eerst met je eigen risico verrekend. Ben je daar doorheen, dan is de diëtist dus feitelijk ‘gratis’. Ben je aanvullend verzekerd, dan dien je toch eerst de 3 uur uit de basisverzekering op te maken.

Ben je aangesloten bij een zorgverzekeraar waar wij geen contract mee hebben of ben je door je vergoeding heen dan gelden de tarieven voor de niet gecontracteerde zorg. Deze tarieven zijn per kwartier 2,50 euro  hoger. Deze kosten liggen hoger vanwege het administratieve proces en de facturatie welke uitgevoerd moet worden.

We moeten dieetadviezen en andere persoonlijke communicatie via beveiligde email versturen. Je ontvangt een e-mail met de header “ZorgMail Secure e-mail – Nieuw bericht van De Dieetpraktijk”. Je kan het bericht openen door op de button “bericht lezen” te klikken. Je ontvangt dan een code via je 06 nummer. 

Je mag er ook voor kiezen om het advies via de gewone email te ontvangen, dit kan je aangeven op de intake vragenlijst of tijdens het gesprek.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Je mag ons altijd bellen om te vragen hoe wij te werk gaan en of wij je kunnen begeleiden. Het meeste kan je ook op onze website terugvinden. 

Maak jij een afspraak bij ons dan brengen wij daarvoor kosten in rekening. Een intake gesprek is dus nooit gratis.

 Een voedingsadvies is anders dan dieetadvies en wordt vaak niet vergoed door de verzekeraar. Er is in deze gevallen namelijk geen sprake van een medische reden om naar de voeding te kijken. Het kan hier gaan om vragen over voeding in het algemeen, een analyse op huidige eetpatroon zonder medische reden, vragen over het volgen van een specifiek eetpatroon zoals veganisme maar ook sportvoeding et cetera. Hou er rekening mee dat je deze nota zelf moet betalen. Zilveren Kruis vergoed wel het voedingsadvies vanuit een aanvullend pakket (120 euro en  geen eigen risico).

In sommige gevallen kan je een dieetbevestiging laten invullen voor de belastingdienst. Dit kan alleen indien een arts of diëtist een specifiek dieet heeft voorgeschreven en moet ondertekend worden door een arts of diëtist. Op het formulier wordt aangegeven welk dieet en voor welke periode deze in een jaar is gevolgd.

Voor het opstellen van een dieetverklaring rekenen wij 15 minuten tijd. Dit wordt als declaratie naar je verzekering gestuurd en van je eigen risico gehaald of als je daar doorheen bent, krijg je van ons een nota. Let op: het financiële voordeel is vaak niet heel groot als je maar een aantal maanden een dieetplan hebt moeten volgen. Zorg ervoor dat je zelf goed weet of de kosten die je hiervoor maakt in verhouding staan tot de voordelen.

Lees hier de laatste informatie over ons COVIC beleid

Corona Triage