Tarieven, vergoedingen en voorwaarden

Tarieven van de Dieetpraktijk (vanaf 1-1-2020)

Dieetadvies  

Begeleiding van een diëtist begint altijd met een intake gesprek van 60 minuten + 15 minuten screening (in geval van geen verwijsbrief). Een standaard vervolgconsult is 30 minuten. In sommige gevallen is het wenselijk langer de tijd te nemen. Het opstellen van het advies kost doorgaans 30 minuten.

Voor gecontracteerde zorg* gelden de volgende tarieven:

  • Intake consult 60 minuten  60€
  • Screening (voor cliënten zonder verwijsbrief á 15 min) = 15€
  • ** Initieel dieetsadvies 30€
  • Vervolgconsult standaard 30 minuten = 30
  • Vervolgconsult lang 45 minuten = 45
  • Alleen wegen 15 minuten = 15€ (alleen op aanvraag)
  • * Additionele voedingsberekeningen per kwartier eenheden van 15€
  • Niet gecontracteerde zorg: toeslag 2,50 per kwartier
  • No show tarief: 50% + toeslag 2,50 per kwartier

* Gecontracteerde zorg: Wij hebben contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars*. Wij sturen de rekening direct naar hen toe. De kosten van dieetadvies uit de basisverzekering (3 uur) worden eerst met je eigen risico verrekend. Ben je daar doorheen, dan is de diëtist dus feitelijk ‘gratis’. Ben je aanvullend verzekerd, dan dien je toch eerst de 3 uur uit de basisverzekering op te maken.

** Dieetadvies: Naast het consult wordt tijd besteed aan het opstellen van het persoonlijke advies en het doen van voedingsberekeningen (**). Deze tijd wordt in rekening gebracht als “individueel dieetadvies”. Is dit nogmaals nodig, dan wordt je hiervan in kennis gesteld en ook hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Let op: de daadwerkelijk benutte tijd / consultduur wordt in rekening gebracht.

Niet gecontracteerde zorg:

Ben je aangesloten bij een zorgverzekeraar waar wij geen contract mee hebben of ben je door je vergoeding heen dan gelden de tarieven voor de niet gecontracteerde zorg. Deze tarieven zijn per kwartier 2,50 hoger. Deze kosten liggen hoger vanwege het administratieve proces en de facturatie welke uitgevoerd moet worden.

Verwijsbrieven

Let op: kom je zonder een verwijsbrief van je huisarts – en dus via de zogenoemde directe toegankelijkheid – dan moet de diëtist een screening te uitvoeren. Dit houdt in dat  wordt bepaald of je bij een diëtist aan het juiste adres bent of dat er moet worden doorverwezen naar een andere specialist. Dit doen we aan de hand van een aantal verplichte vragen die we registreren. De kosten hiervoor bedragen 15€.  Een verwijsbrief is niet verplicht.

Het beste is echter om wel met verwijsbrief te komen. Zo hoeft de screening niet plaats te vinden wat scheelt in tijd en kosten. Ook worden alle nodige medische gegevens meegestuurd, zodat je deze achteraf niet nog hoeft te gaan opvragen bij je huisarts. Zonder verwijsbrief heeft de diëtist geen toestemming deze namens jou op te vragen.

Voedingsadvies is anders dan dieetadvies en wordt vaak niet vergoed door de verzekeraar. Er is in deze gevallen namelijk geen sprake van een medische reden om naar de voeding te kijken. Het kan hier gaan om vragen over voeding in het algemeen, een analyse op huidige eetpatroon zonder medische reden, vragen over het volgen van een specifiek eetpatroon zoals veganisme maar ook sportvoeding et cetera. Hou er rekening mee dat je deze nota zelf moet betalen. Zilveren Kruis vergoed wel het voedingsadvies vanuit een aanvullend pakket (2 uur/geen eigen risico).

Eigen risico

Dieetadvies wordt voor 3 uur vergoed vanuit de basisverzekering, dat is zo bij álle verzekeraars. Let op: zoals alle medische kosten in de basisverzekering wordt dit eerst met het eigen risico verrekend. Daarnaast kan je je uiteraard aanvullend verzekeren voor dieetadvies. Dit is niet hetzelfde als een verzekering voor een gewichtsconsulent.

Verzekering kiezen

Let op: deze informatie gaat over 2019, zodra er een nieuw overzicht is zullen we deze hier delen.

Weten welke zorgverzekering bij je past en welke verzekeraar de diëtist in de aanvullende verzekering vergoed? Kijk dan eens hier; https://www.dedieetpraktijk.nl/kies-je-zorgverzekeraar/

Niet nakomen van afspraken

Afspraken dienen 24 uur van te voren telefonisch worden afgezegd.  Alleen dan worden ze niet in rekening gebracht.

In alle andere gevallen worden kosten in rekening gebracht. Ook als je een goede reden hebt zoals ziekte. We gaan vanuit dat er altijd een goede reden is – maar het is niet te doen voor ons om hier rekening mee te houden. Wel maken we huurkosten voor de spreekuren en kunnen deze verloren tijd meer voor een andere cliënt gebruiken. Om je toch tegemoet te komen rekenen wij hier een no-show tarief. Dat is 50% van het verzekeringstarief + 2,50€ per kwartier. Een flinke korting dus.

Hou er rekening mee dat de verzekering dit bedrag niet vergoed. De factuur wordt daarom naar jouw persoonlijke adres gestuurd. Bij niet nakoming van betaling wordt een incasso bureau ingeschakeld.

Voorwaarden & vergoedingen

Algemene en betalingsvoorwaarden

Meer informatie over vergoedingen lees je op de website van Zorgwijzer

Vergoedingen